5. tanulmány − 2006 január 28 - február 3.
A tanítványok nevelése
A tanulmány célja
Feltárni a módot, ahogyan a gyermekek már otthon megtanulják, melyek az igazi értékek, mi a hit és mi az igazság.
Rámutatni a tényre, hogy a szülőknek jó példaként kell szolgálniuk, és az imádatot mindennapi életük részévé kell tenniük.
A tanulmány vázlata
I. Tanítsuk meg gyermekeinknek a hitet és a tanítványságot (5Móz 6:6-7)
A gyermekek otthon tanulnak meg hinni Istenben.
A Biblia az a mérce, amely által a gyermekeknek meg kell ismerniük a hitet.
A szülőknek tanítványokká kell nevelniük gyermekeiket.
II. A gyermekek először otthon tanulnak (Péld 22:6)
A család biztosítja a gyermeknek a keretet és a lehetőséget megtudni, mi az igazság és melyek a valódi értékek.
Az otthon az a hely, ahol a gyermekek megtanulnak szereteten alapuló kapcsolatokat kialakítani.
A gyermekek a maguk során, miután felnőnek, továbbadják az elsajátított értékeket saját gyermekeiknek.
III. A szülők a példamutatás ereje révén vezetik gyermekeiket (Péld 1:8)
A szülők azáltal készítik fel gyermekeiket az élet lelki kihívásaira, hogy megosztják velük saját tapasztalataikat.
Az ifjú elméket el kell vezetni az Isten útjának választására.
Magyarázat
I. Bevezető
A szívem erősen dobogni kezdett; felvillant előttem a veszély, mint egy háborgó vihar rettenete: nem leltem sehol a magyar leckefüzetem. Az utolsó dolgozatomra gyenge jegyet kaptam, s a füzetemet eldugtam, nehogy meglássa édesapám. Nem akartam csalódást okozni neki. Éppen magyarból, amiből a legjobb voltam! Biztos voltam benne, hogy az atlasz alá rejtettem, de ott nem találtam egyebet, mint egy borítékot. Kinyitottam. Egy levél volt benne: “A magyar füzetedet keresed? Lásd a könyvespolcon az egzotikus madarak kézikönyvében!” Megfagyott bennem a vér. Az apám írása volt. Tehát mégiscsak megkapta! Azonnal megnéztem a madaras könyvet. Még egy üzenet: “Keresd a régi iskolás táskádban!” Szaladtam a divatjamúlt táskához, amit már nem használtam. Újabb cetli: “Gondozott, javítások nélküli az írásod! Gratulálok! De keress csak tovább! Nézd meg a bélyegalbumodat!” Kissé megnyugodtam. Kezdett tetszeni ez a játék. A bélyegeim között még egy boríték, benne újabb üzenet, valamint egy 10 lejes bankjegy: “Tegnapelőtt kértél tőlem tíz lejt. Ma oda tudom adni neked. Remélem, okosan fogod elkölteni. Még mindig a füzetet keresed? Nézd meg az új táskádat!” Ha látta a jegyemet, hogy adott pénzt is? Ez apa: ha megígér valamit, be is tartja a szavát! De mit fogok mondani neki, ha a magyar irodalomból kapott katasztrofális jegyem felől érdeklődik? Szégyellem magam! Nem mintha félnék tőle... de nehezemre esik szomorúságot okoznom neki. Ő egy igazi barát. Kinyitom az új táskámat, és megkapom benne a füzetet. Kinyitom ahhoz az oldalhoz, ahová a megérdemelt jegyet beírták. Még egy boríték: “Annyira azért ne keseredj el! Én is voltam hasonló helyzetben iskolás koromban. Meggyőződésem, hogy a jövőben figyelmesebb leszel. Én három napig el vagyok utazva. Jobban szeretlek, mint bármikor!”
Könnyes lett a szemem. A következő rögtönzésemre tízest kaptam! Rendkívüli édesapám van!
A Krisztussal fenntartott állandó kapcsolat megerősíti a Vele való viszonyt. Ugyanez érvényes a szülő és gyermek közti kapcsolatra is.
II. Az áldás
Ha már megírtad a végrendeletedet, biztosan előtte alaposan végiggondoltad, hogyan örökíted át utódaidnak a család tulajdonait. Az anyagi öröklés lényeges része egy család örökségének. Mindazonáltal egy hagyaték több, mint pénz, anyagiak és ingatlanok öröklése. Örökség lehet az emberi megvalósítások elismerése és elfogadásának igazolása; lehet remény és bizalom a család jövőjét és értékeinek fennmaradását illetően. Ha gyermeked megkérdi tőled, hogy mi családod örökségének jelentése, mit válaszolnál neki?
A bibliai időkben a családi örökséget a legnagyobb fiúnak adott áldás közvetítette. Isten megáldotta Ábrahámot (1Móz 12:2-3) és Izsákot (1Móz 25:11). A maga során Izsák megáldotta Jákobot (1Móz 27:26-29). Az áldás továbbadásának hagyománya a zsidó kultúrkör szövetének erős szála.
Milyen tanulságok vonhatók le ezekből a példákból, amelyeket a jelen valóságban is alkalmazhatunk? Gary Smalley és dr. John Trent szerint egy “áldás” alapvető elemei a következők:
jelentőséggel telített érintés
szóbeli üzenet
az áldásban részesülő személy értékének igazolása
az áldásban részesülő személy előtt megnyíló különleges jövőkép
aktív kötelezettségvállalás az áldás betöltésére (Garry Smalley and John Trent, The Blessing, 24)
III. Jelentőséggel telített érintés
Láttad-e szüleidet ölelkezni, kézen fogva járni? Gyermekkorodban részesültél-e öleléseikben, csókjaikban? Jelenlegi családodban a testi érintés megfelelő eszköze a szeretet kifejezésének és a kommunikációnak?
Az érintés az áldás fontos része. Amikor a Biblia egy áldás közvetítéséről beszél, gyakran megemlíti a testi érintést is.
IV. Szóbeli üzenet
“Egy áldás csakis akkor válik áldássá, ha azt szóban kimondják” (Smalley/Trent, 25). “Mutassátok ki a szeretetet szavakban és tettekben! - Sokan a szeretet kifejezését gyengeségnek tekintik és olyan tartózkodást tanúsítanak, amely elriaszt másokat… Tartózkodjunk e tévedéstől! A szeretet nem létezhet sokáig kifejezésre juttatás nélkül. Ne engedd, hogy a veled összekapcsolt szív éhezzen a kedvesség és rokonszenv hiánya miatt!” (Ellen White, Boldog otthon, “A házassági oltárról” című fejezet).
V. Az áldásban részesülő személy értékének igazolása
Gondolj arra az áldásra, amelyet Izsák adott Jákobnak (1Móz 27:27.29). Ha értékelned kellene fiadat vagy lányodat, mit mondanál neki, hogy kifejezd, mennyire sokat ér a te szemedben? Fogalmazz meg konkrét választ! Kerüld a hízelgést, és ne használd a “mindig” és a “soha” szavakat! Például: Az “Értékellek téged és sokra becsülöm jóságodat, amelyet éppen most juttattál kifejezésre az iránt a gyermek iránt” sokkal jobb, mint ha azt mondanád, hogy: “Te mindig szépen bánsz a gyermekekkel.”
VI. Az áldásban részesülő személy előtt megnyíló különleges jövőkép
Olvasd el 1Móz 27:28-29 és Jer 29:11.13 verseit. Amikor egy ember úgy dönt, hogy Istent szereti és szolgálja, alkalmakban részesül elfogadnia az Ő áldásait. Isten sokkal több boldogságot kíván nekünk, mint azt valaha el tudnánk képzelni. Ha kitartóan keressük áldásait, megígéri, hogy keresésünk nem lesz hiábavaló.
VII. Aktív kötelezettségvállalás az áldás betöltésére
Ami a “bibliai áldásokat” illeti, az isteni erő igazolta mindazt, ami szóban elhangzott. Az áldásban részesülők fülében visszacsengtek a Szentírás és a pátriárkák szavai. Ezekből származott a mennyei erő. Az áldást kapó személy válaszában minden bizonnyal benne volt a lenyűgöző felelősség vállalására tett fogadalom.
A menny erőtartalékai ma is azon szülők rendelkezésére állnak, akik meg szeretnék áldani gyermekeiket. Eme isteni erőforrást a Bibliában találod meg. A szülő szerepe és feladata érzelmi támogatásban, lelki vezetésben, szeretetteljes szavakban, fizikai jelenlétben és érintésben részesíteni a gyermeket. Szüntelenül biztosítania kell őt arról, hogy bízik benne: “Bízunk benned, és Istennek ajánlunk fel téged, hogy szolgáld Őt. A jövőd az Ő kezében van, és ami minket illet: mindig melletted leszünk és támogatni fogunk téged!”
És mi mindennek az eredménye? Egy valóságot tükröző, egészséges önkép, megnövekedett hit és a szeretet fogadásának és kinyilvánításának képessége. Ily módon Isten egyháza és egyházának küldetése valóban megáldott családok szolgálatát fogja élvezni.
Személyes bizonyságtétel
A tanítványság bensőséges kapcsolatot feltételez a tanítvány elméje és a szülő illetve a tanító elméje és példamutatása között. A gyermekek észreveszik, megfigyelik, amit a felnőttek tesznek. Elemzik arckifejezésünket, hanglejtésünket, gesztusaink és mozgásunk stílusát, mindazt, amit mondunk, s amit előnyben részesítünk. Élő episztolák vagyunk számukra, s a kérdés, ami feltevődik, az a következő: “Mi olvasható ki életünk pergamen-tekercséből?”
Mária egy olyan otthonban nőtt fel, amelyben az apa az áhítatot is arra használta fel, hogy családfői tekintélyét hangsúlyozza. Lassan-lassan belevéste Mária és testvérei elméjébe, hogy ne lázadjanak többet, hanem szüntelenül neki engedelmeskedjenek. Megfenyegette őket, hogy ha nem igazodnak teljes mértékben az általa állított követelményeknek, mind a kárhozat útjára tévednek.
Mária és testvérei minden erejüket összeszedve arra törekedtek, hogy a jót cselekedjék, de soha nem sikerült apjuk megterhelő kéréseit teljesíteniük. A serdülő korú Mária elhatározta, hogy ha ő is szülő lesz, nem fogja bűnügyi ankéttá alakítani a családi áhítatot. Sok évre volt szüksége ahhoz, hogy felfedezze, mennyire szereti Isten a gyermekeket, és mennyire törekszik arra, hogy örömöt, boldogságot szerezzen nekik. Felderült előtte, hogy mennyire másképpen fegyelmez Isten földi apjához képest.
Célkitűzés: Készítsetek tervet arra, hogy a családi áhítatot kellemessé, élettel telítetté, felemelővé, röviddé de ugyanakkor tartalmassá tegyétek. Hogyan vonhatók be a gyermekek a családi áhítat programjába? Hogyan válhat a családi áhítat olyan tapasztalattá, amely révén Isten elé, ünnepélyesen előkészített vendégfogadó házába jöhetünk, ahol a zászló, amit feltűz fölénk, maga a szeretet, s nem egy puszta lelki igazság felé vivő rettenetes utazás?
Elmélkedésre
A ház mintha lángra lobbant volna. A presbiter gyermekei, a 16 éves Dénes és a 15 esztendős Szilvia egész egyszerűen elvesztették az irányt: könnyűzenét hallgatnak, kétes erkölcsű filmeket néznek és olyanokkal barátkoznak, akiknek trágár a szókincsük. Amikor beköszönt a szombat, okokat találnak a péntek esti – s gyakran a szombat délutáni – istentisztelettől való távolmaradásra. Ha elmennek a gyülekezetbe, a prédikátor hibáira összpontosítanak, a zenés áhítatokat pedig végigunják.
Órák hosszát ülnek az interneten, s a telefont is alig lehet kivenni a kezükből. A telefonszámla kihozza a szülőket a sodrukból. Szilvia, aki 13 éves koráig örömmel időzött az anyjával a konyhában, és főzni is megtanult, most még egy burgonyát sem hajlandó megpucolni. A végtelenségig benn ül a fürdőszobában, amivel rendesen felidegesíti a ház többi lakóját, vagy bezárkózik a szobájába, ahol mindig lehangoló a rendetlenség. Kirívó a hajviselete, kipróbálja a barátnői által ajánlott összes hajfestéket. Az anyja egy szót sem szólhat többé hozzá. Ha megpróbálja felhívni a figyelmét helytelen magatartásbeli vagy öltözködési megnyilvánulásaira, Szilvia azzal vág vissza, hogy a gyülekezetben vannak még nála is merészebb lányok.
Dénes későn jön haza, és azt hazudja a szüleinek, hogy konzultáción volt az osztálytársaival. Állandóan pénzt kér a szüleitől, állítólag az osztály különböző kiadásainak fedezésére. A jegyei azonban rohamosan romlanak. Volt idő, amikor az osztály díjazottjai közt volt, most meg éppen hogy átengedik a tanárok.
Az apjuk sebész szakorvos, s mivel nagyon kevés a szabad ideje, alig van lehetősége kommunikálni velük. Ellenben amikor csak alkalma adódik, szigorúan megfeddi őket, és egyre drasztikusabb korlátok közé szorítja őket. Kényszeríti őket naponta legalább egy fejezetet elolvasni a Bibliából, az imaházból való hiányzást pedig a tévé és az internet eltiltásával bünteti. A gyermekek ellenállása azonban még hevesebb elszántsággal folytatódik, a felszínes engedelmesség dacára.
Gyakorlati kérdések
Miért nem sikerül a jó szándékú szülőnek megnyernie gyermekeit?
Melyik az a téves stratégia, amelyet a szülők ebben az esetben alkalmaznak?
Milyen pedagógiai és lelki módszert kellene a szülőknek kipróbálniuk?
Mi az apa domináns nevelési hibája?